موهای زائد و لیزر آنها مفید است یا مضر
موهای زائد و لیزر آنها مفید است یا مضر موهای زیر بغل و ناحیه تناسلی بعد از سن بلوغ در هر دو جنس زن و مرد رشد میکنند. فرم رشد موها در ناحیه تناسلی در دو جنس تا حدودی متفات است.این موها وابسته به هورمونهای جنسی هستند و رشد آنها طبیعی محسوب میشود . ابتدا توضیح کلی درباره لیزر میدهیم. لیزر چیست؟ واژه لیزر (به انگلیسی: Laser) به معنی «تقویت نور به...

موهای زائد و لیزر آنها مفید است یا مضر

موهای زیر بغل و ناحیه تناسلی بعد از سن بلوغ در هر دو جنس زن و مرد رشد میکنند. فرم رشد موها در ناحیه تناسلی در دو جنس تا حدودی متفات است.این موها وابسته به هورمونهای جنسی هستند و رشد آنها طبیعی محسوب میشود .

ابتدا توضیح کلی درباره لیزر میدهیم.

لیزر چیست؟

واژه لیزر (به انگلیسی: Laser) به معنی «تقویت نور به روش گسیل القایی تابش» است.

لیزر ابزاری است که نور را به صورت پرتوهای موازی بسیار باریکی که طول موج مشخصی دارند ساطع می‌کنند. این دستگاه از ماده‌ای جمع‌کننده یا فعال‌کننده نور تشکیل شده که درون محفظه تشدید نور قرار دارد. این ماده پرتو نور را که به وسیله یک منبع انرژی بیرونی (از نوع الکتریسیته یا نور) به وجود آمده، تقویت می‌کند.

نخستین بار طرح اولیه لیزر (میزر) را انیشتین داد. کار لیزر به این‌گونه است که با تابش یک فوتون به یک ذره (اتم یا مولکول یا یون) برانگیخته، یک فوتون دیگر نیز آزاد می‌شود که این دو فوتون با هم، هم فرکانس هستند. با ادامه این روند شمار فوتون‌ها افزایش می‌یابد که می‌توانند باریکه‌ای از فوتون‌ها را به وجود بیاورند.

لیزر از نظر ماهیت هیچ تفاوتی با نور عادی ندارد و خواص فیزیکی لیزر، آن را از نورهای ایجاد شده از دیگر منابع متمایز می‌سازد. از نخستین روزهای تکنولوژی لیزر، به خواص ویژه آن پی برده شد که خود این خواص بستری عظیم برای کاربردهای وسیع این پدیده در علوم گوناگون به ویژه صنعت و پزشکی ایجاد کرده‌است. پیشرفت دانش بدون تکنولوژی لیزر امکان‌پذیر نیست.

آیا لیزر موهای زائد سرطان زاست؟ آیا لیزر موهای زائد ، تخمدان ها را تحت تاثیر قرار می دهد؟ آیا لیزر موهای زائد باعث نازایی می شود؟

شنیدن کلمات پرتو و یا تابش لیزر به بدن، ناخودآگاه ما را به یاد سرطان می اندازد، خیر چنین نیست به این دلیل که لیزر استفاده شده برای دستگاه های موهای زائد امواجی است که برای تابش غیر یونیزه استفاده می شود این امواج در پوست تولید گرما می کنند که منجر به غیرفعال شدن فولیکول مو و در نهایت مانع رشد مو می شود.

لیزر موهای زائد زیر بغل هیچ گونه خطری ایجاد نمی کند‎

این انرژی تنها جذب لایه های سطحی پوست شده و به هیچ عنوان باعث جهش سلولی نمی شود. از طرفی دیگر عمق نفوذ در لیزر موهای زائد فقط تا ریشه مو می باشد که در دستگاه هایی که از تکنولوژی الکساندرایت استفاده می کنند این میزان به حداقل خود یعنی 3 میلیمتر رسیده است. ضمنا اگر دستگاه های رفع موهای زائد حتی یک درصد خطر بیماری هایی مثل سرطان را تشدید می کردند (حتی یک مورد گزارش در دنیا) در اولین اقدام تولید آن توسط سازمان غذا و دارو ایالات متحده متوقف می شد.

گاها دیده شده که برخی افراد از لیزر موهای زائد ناحیه بیکینی ترس دارند، به این علت که مبادا در آینده توانایی بارداری از آنها سلب شود!

متخصصان پوست اظهار دارند که پرتوهایی که از این روش انتشار می یابند، نمی توانند به هیچ یک از اعضای داخلی بدن نفوذ کرده و در نتیجه به آن آسیب برسانند.

با توضیحات فوق متوجه شدیم که با عمق نفوذ کم دستگاه لیزر (به ویژه تکنولوژی الکساندرایت) امکان آسیب رسیدن به اندام های داخلی به هیچ عنوان وجود ندارد.

می توان به جرأت گفت لیزر موهای زائد هیچ گونه خطری ایجاد نمی کند.

ممنوعیتی از این نظر برای سنین مختلف و همچنین کسانیکه سابقه جراحی قبلی در این ناحیه داشته اند برای ازاله موها توسط لیزر وجود ندارد

درد، سوزش، قرمزی، تورم ،سوختگی و تیرگی یا روشنی پوست تنها عوارض لیزر هستند که با انتخاب دستگاه مناسب و مهارت متخصص پوست می‌توان از آنها پیشگیری کرد. به علاوه لیزر تنها به 5 میلی‌متر از عمق پوست نفوذ می‌کند و برای روابط جنسی و باروری مشکلی ایجاد نمی کند. تاباندن آن به پوست نواحی حساس از قبیل تیروئید، سینه، زیر بغل و غدد لنفاوی خطری ندارد اما لیزر نواحی تیره‌تر مانند ناحیه تناسلی حتما باید زیر نظر متخصص انجام شود و نیازمند توجه بیشتر و تنظیمات خاص برای پیشگیری از سوختگی پوست است.

در ادامه شما را از حکمت موهای زائد بدن آگاه میکنیم تا با خود در جنگ نباشید.

یقیناً در همه آفریده های خداوند حکمت های گوناگونی وجود دارد ، اما باید دانست که همیشه علم و آگاهی درستی نسبت به حکمت ها برای ما وجود ندارد ؛ البته به مرور زمان و به مدد پیشرفت های علمی ، ابعاد ناشناخته ای از حکمت های گوناگون در زوایای خلقت بی مانند خداوند کشف می شود که به نوعی به شناخت بهتر ما از عظمت و قدرت الهی کمک می رساند .

تعبیر موی زائد در تعابیر عرفی غیر از تعابیر دقیق پزشکی است ؛ در تعابیر عرفی منظور مویی است که در مناطقی از بدن مانند زیر شکم و یا زیر بغل می روید اما در اصطلاح پزشکی به موهای زیر بغل یا زیر شکم موی زائد گفته نمی شود ،بلکه منظور از موهای زائد موهایی است که در نقاط گوناگون بدن فرد می روید ،درحالی که به شکل متداول و طبیعی نمی بایست بروید .

بخش عمده پاسخگویی به این سوال بر عهده متخصصان علوم پزشکی و کارشناسان امور بهداشتی است تا با تحقیقات لازم از آثار و فوائد احتمالی وجود این موها در این قسمت های بدن برای سلامت بدن آگاه شوند و بخشی از حکمت های وجود این موها را بیان کنند ؛ اما فارغ از این بحث ، احتمالات گوناگونی می توان برای این امر در نظر گرفت مانند آن که وجود این موها و ضرورت برطرف نمودن آن ها یکی از مهم ترین انگیزه های رعایت و توجه به بهداشت فردی و نظافت مکرر و استحمام کامل است .

چه بسا در گذشته که امکانات بهداشتی همانند امروز چندان وجود نداشت ، اگر چنین ضرورتی اقتضا نمی کرد، افراد تا مدت طولانی تمایل به نظافت درست بدن خویش نشان نمی دادند؛ به علاوه در بسیاری از فرهنگ ها اگر چنین ضرورتی اقتضا نکند، افراد میل چندانی به استحمام و رعایت کامل بهداشت فردی نداشته باشند چنان که در مورد مردم برخی کشورهای اروپایی مشهور است که بیش از آن که مایل به استحمام باشند، به مصرف مواد خوشبو کننده و یا تعویض لباس تمایل نشان می دهند . در حالت عادی تمایل چندانی به نظافت کامل بدن ندارند .

به علاوه در این امور می توان حکمت های روانی و اخلاقی خاصی را در خصوص توجه به بدن و تلاش در راستای نظافت و آراسته نمودن آن که آثار مهمی در بهبود سلامت روان دارد ، به علاوه تذکر دائمی در خصوص وجود اموری به ظاهر عیب مانند که چندان ظاهر خوشایندی ندارد و در خلوت انسان به نوعی مانع خود برتر بینی است و… محتمل دانست .

اما در روایات به صورت کلی اشاراتی به دلیل رویش این موها و برخی فوائد وجود آن ها ، به خصوص اقدام به زدودن آن ها شده، یعنی از موهای زیر بغل و موهای اطراف عورت به عنوان موهایی که برطرف کردن آن ها به شکلی که سنت است ،برای سلامتی انسان مفید است، تعبیر شده است.

اما شاید بیش ترین اشاراتی که در این باره در منابع دینی موجود باشد، مربوط به روایت معروف «توحید مفضل» است که از امام صادق علیه السلام نقل شده ؛ نکاتی را در خصوص حکمت های بهداشتی و اخلاقی رویش مو در بدن به ویژه موهای زاید بیان می نمایند که به بخشی اشاره می نماییم :

در کتاب بحار الانوار از مفضَل بن عمر، در گفتگو با امام صادق ( در بیان نعمت هایی که خدا به انسان بخشیده است) آمده است :

« در این بنگر و تامَل کن که چه حسن تدبیری در آفرینش موها و ناخن هاست. از آن رو که از چیزهایی اند که بلند و زیاد می شوند، به گونه ای که نیاز پیوسته است کاسته شوند. فاقد حس آفریده شده اند، تا انسان از کوتاه کردن آن ها احساس درد نکند؛ در حالی که اگر مو و ناخن از چیزهایی بودند که حس داشتند، انسان،در کوتاه کردن و چیدن آن ها، میان دو ناخوشایند، می ماند:

آن ها را واگذارد تا بلند شوند و بر او سنگینی کنند،یا آن که تحمَل درد و رنجی که او را می آزارد، آن ها را کوتاه کند.»

مفضَل می گوید:

چرا این ها به گونه ای آفریده نشده اند که زیاد و بلند نشود تا انسان به کوتاه کردن آن ها نیازمند گردد؟
فرمود :

« خداوند را در این باره بر بنده ،نعمت هایی است که آن ها را نمی شناسند تا او را سپاس گوید. دردها و بیماری های بدن ، همراه با در آمدن موها از بستر خود و درآمدن ناخن ها از انگشتان ، از بدن بیرون می روند. از همین رو،انسان به نوره کشیدن، سر تراشیدن و کوتاه کردن ناخن ها در هر هفته ، فرمان یافته است تا موها و ناخن رشد شتابان تری یابند .با در آمدن آن ها ،دردها و بیماری ها از تن بیرون بروند. امَا هنگامی که بلند شوند، سر گردان می مانند .رشدشان کاهش می یابد . بدین سبب ، مایه های درد ها و بیماری ها در بدن حبس می شود . بیماری ها و دردهایی را پدید می آورند.

منانیه(مانویان) و طوایف همانند شان، آن گاه که کوشیده اند عیبی در کار آفرینش بیابند، بر موهای عانه و زیر بغل خرده گرفته و ندانسته اند که رویش موها از رطوبتی است که بدین مواضع می ریزد . در نتیجه،آن سان که در نقطة آبگیر علف می روید، در این جاها نیز مو می روید. مگر نمی بینی که این مواضع ، از دیگر جاها پوشیده تر و برای پذیرش این زیاده ،آماده تر است؟

دیگر آن که موی عانه و زیر بغل از هزینه ها و تکالیف بدن است . بدان واسطه که در آن ها مصلحتی است؛ زیرا اهتمام انسان به تمیز کردن بدن و گرفتن موهایی که بر آن می روید، از چیز های است که غرور انسان را در هم می شکند. او را از ستم باز می‌دارد . وی را از بخشی از سرمستی و بطالتی که از بیکاری حاصل می اید می رهاند…».

فلسفه و منافع و برکات این امر با تداوم و استمرار رویش و برطرف نمودن حاصل می شود . پایان یافتن این امر نقض غرض محسوب می گردد .