
برابر آنچه تاریخ مستند میگوید خوابگزاری سابقهای حدود چهارهزار سال پیش از میلاد مسیح داشته است. این چیزی است که از لوحههای گلی برجای مانده از گذشته برمیآید. خوابها و تعبیر آن در اسطورههای ایرانی مهم تلقی میشد و از اینرو شاهان همواره در دربار خوابگزارانی داشتند و بعد از خوابهای خوب یا بدی که میدیدند، برای تعبیر آن از خوابگزاران استفاده میکردند.
در قرآن چند بار به موضوع خواب و رویا اشاره شده است.
در سوره زمر آیه ۴۲ آمده است: خدا به هنگام مرگ، ارواح را قبض میکند و علاقه روح از بدن را قطع میکند، اما آنهایی که نمردهاند، روحشان را به هنگام خواب میگیرد. پس ارواحی را که قضای خدا بر مرگشان است، نگه میدارد و دیگر به بدنها برنمیگرداند، اما ارواحی که چنین قضایی بر آنها رانده نشده، به سوی بدنهایشان روانه میشوند تا مدت معینی زنده بمانند. مردم متفکر از همین خوابیدن و مردن متوجه میشوند که مدبر امور آنها خداست.
در آیه ۶۰ سوره انعام نیز آمده است: و اوست کسى که شبانگاه روح شما را به هنگام خواب مىگیرد و آنچه را در روز بهدست آوردهاید مىداند سپس شما را در آن بیدار مىکند تا هنگامى معین به سرآید آنگاه بازگشت شما به سوى اوست سپس شما را به آنچه انجام مى دادهاید آگاه خواهد کرد.
در آیه ۲۷ سوره فتح رویای صادقه پیامبر اسلام(ص) ذکر شده است: پیامبر خواب دید به اتفاق یارانش برای انجام مناسک عمره وارد مکه میشوند و با تعریف این رویا همه مؤمنان خوشحال شدند، اما چون این خواب سال بعد از صلح حدیبیه اتفاق نیفتاد، عدهای گرفتار شک شدند. در این آیه ذکر شده است حقاً خدا رؤیاى پیامبر خود را تحقق بخشید که دیده بود شما بدون شک به خواست خدا در حالى که سر تراشیده و موى و ناخن کوتاه کردهاید با خاطرى آسوده در مسجدالحرام درخواهید آمد خدا آنچه را که نمىدانستید دانست و غیر از این پیروزى نزدیکى براى شما قرار داد.
در قرآن در مورد خواب ۳۰۹ ساله اصحاب کهف آمده است: همان طور که قادر بودیم آنها را به این خواب طولانی ببریم، آنها را بیدار کردیم، طوری که وقتی بیدار شدند، فکر میکردند یک روز یا کمتر خوابیدهاند.
از دیگر رویاهای صادقه که در قرآن ذکر شده، میتوان به رویای حضرت یوسف(ع) اشاره کرد که در آن ۱۱ ستاره، ماه و خورشید برایش سجده میکردند و پدر وی یعقوب پیامبر آن را به درستی تفسیر کرد.
در ادامه این داستان، زمانی که یوسف به زندان میافتد، خواب دو همبندی خود را به درستی تفسیر میکند و در نهایت خواب معروف پادشاه مصر که هفت گاو چاق، توسط هفت گاو لاغر خورده میشوند و هفت خوشه سبز و هفت خوشه خشک اتفاق میافتد و یوسف(ع) با تأویل صحیح این رویا به عزیز مصر تبدیل میشود.
در قرآن گاهی وحیها و دستورات هنگام خواب به پیامبران الهام میشود مانند خواب معروف ابراهیم(ع) که به وی دستور داده شد پسر ۱۳ ساله خود را قربانی کند. همچنین گاهی خداوند از طریق رویا به راهنمایی بندگانش میپردازد.
در نهایت در آیاتی از قرآن مانند سوره یونس آیه ۶۷ آمده است که خدا شب را قرار داده است تا در آن احساس آرامش کنید و روز را روشن کرده است.
خوابهای صادقانه؛ بیانگر وقوع حوادثی از آینده
حجتالاسلام مهدی عبدالرزاق نژاد، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در گفتوگو با ایکنا از خراسانجنوبی با اشاره به اینکه خوابهای صادقانه بیانگر خبرها و وقوع حوادثی از آینده هستند، اظهار کرد: خوابها بر دو قسم نیکو و مکروه تقسیم میشوند و خواب قلیله خواب نیکویی است که در وسط روز اتفاق میافتد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بیان کرد: اگر فردی درباره موضوع خاصی خواب ببیند همیشه آن چیزی نیست که در تصویر میبیند.
عبدالرزاق نژاد اظهار کرد: تعبیر خواب صحت دارد و قرآن و احادیث از آن خبر داده و همه افراد نمیتواند تعبیر خواب کنند و نیز همه خوابها تعبیر ندارند.
وی با بیان اینکه در واقع خوابها با زبانی بسیار سمبلیک با آدمی سخن گفته و بیان تعبیر خواب معبران مختلف دلیل بر رد یا قبول صحبتهای آنها نیست، ادامه داد: بیشتر خوابهایی که میبینیم غیرصادقانه بوده و تنها درصد کمی از آنها صادقانه است که نیز قابل تعبیر هستند.
عبدالرزاق نژاد اظهار کرد: بیشتر خوابها غیرصادقانه بوده که از عصبانیت فرد و فعالیتهای روزمره وی ناشی میشود.
وی خاطرنشان کرد: در صورتی که خواب فرد صادقانه باشد، چنانچه فردی با صلاحیت را بشناسد میتواند خواب وی را تعبیر کرده و در روایات آمده برای تعبیر خواب نباید به هر فردی مراجعه کرد.
زهرا حمیدی، خبرنگار ایکنای خراسانجنوبی
انتهای پیام