
خواب، یکی از مهمترین جایگاه های جذب آرامش و ایمنی و راحتی انسان است که در هر شبانه روز، به عنوان یک امر اجتناب ناپذیر با انسان است. اما در ساعتی که انسان در خواب است، فرایندی در ذهن و مغز انسان انجام می پذیرد که برخی از عوالم غیر واقعی را در زمان خوابیدن در او پدیدار می شود و گاهی این دیده های نادیده به شکلی بر انسان مستولی می شود که گویا خبرهایی از عالم واقع به او می دهد.
تعبیر خواب یکی از مسایلی است که در پی همین فرایند ایجاد می شود و در گذشته و در بین تمامی مکاتب نیز به عنوان یک مساله بدیهی پذیرفته شده است. اما در این بین افرادی هستند که به مساله تعبیر خواب به حدی اعتیاد پیدا کرده اند که هر از هر خوابی پریشان احوال شده و برای یافتن علت خواب خود به هزاران راه و منبع سر می زنند.
در این زمینه، آیت الله نورالله شاه آبادی در گفت و گو با ایسنا در خصوص حقیقت داشتن خواب دیدن، عنوان کرد: وجود شیء علامت حقیقت آن است همانطور که وقتی سوال میشود خورشید حقیقت دارد یا خیر، چون در آسمان وجود دارد و نشانههای حضور آن ملموس است نمیشود وجودش را انکار کرد، بنابراین وجود خواب دیدن نیز واضح است و علامت وجود آن این است که همه انسانها خواب میبینند.
وی ادامه داد: خوابها میتوانند رویاهای صادقهای باشند که انسان را از وقایع آینده آگاه میکند و به او درمورد حوادث تلخ هشدار و بشارتهایی برای اتفاقات خوب میدهند.
آیت الله شاه آبادی تصریح کرد: گاهی پیش میآید که وقایعی که در آینده اتفاق خواهد افتاد را در خواب میبینیم و بعد آن خواب را فراموش میکنیم، پس از آن ممکن است همان اتفاق رخ بدهد و یادمان بیاید که آن را پیش از این در خواب دیده بودیم، به اینگونه خوابها رویای صادقه گفته میشود.
وی درخصوص افرادی که بسیار به دنبال تعبیر خواب هستند، افزود: بسیاری از خوابها هیچ تعبیری ندارند و ناشی از خستگی جسمی یا درگیریهای ذهنی است، در همین راستا میبینیم که در روایات آمده اگر انسان با شکم پر بخوابد و خواب ببیند یا خوابهایی که در آن جنابت حاصل شود یا خوابهایی که در آن خون دیده شود، همچنین خواب دیدن در برخی ماههای قمری یا برخی از ساعات روز و غیره هیچ تعبیری ندارند. بنابراین نمیشود برای همه خوابها به دنبال تعبیر برویم.
آیت الله شاه آبادی ضمن بیان اینکه ممکن است گاهی اوهام به انسان فشار بیاورد و منجر به خواب دیدن شود، توضیح داد: جوانهایی که در آستانه بلوغ جنسی هستند به دلیل اینکه تغییر و تحول جسمی دارند، ممکن است خوابهای پراکندهای نیز در زمینه غریزه جنسی خود ببینند که موجب جنابتشان میشود، که این موارد نیز خوابهایی هستند که تعبیری ندارند و نباید توجهی به آن کرد.
وی با اشاره به اینکه در قرآن کریم و روایات اشارههای مکرر و بسیار زیادی نسبت به خواب دیدن شده است، افزود: حضرت ابراهیم به فرزند خود، حضرت اسماعیل، فرمود من در خواب میبینم که تو را قربانی میکنم؛ در اینجا میبینیم که قرآن داستان خواب حضرت ابراهیمکه یک ماموریت الهی بوده را بیان میکند، همچنین داستان خواب حضرت یوسف که به پدر بزرگوارشان فرمودند در خواب دیدم یازده ستاره و خورشید و ماه بر من سجده میکنند و غیره، بنابراین نتیجه میگیریم که خواب دیدن حقیقت دارد، تعبیر خواب نیز وجود خارجی دارد.
آیت الله شاه آبادی درخصوص اعتیاد برخی افراد به تعبیر خواب، اظهار کرد: در روایات داریم که نباید خواب را برای هر کسی تعریف کرد زیرا ممکن است در یک خواب رمز و رازهایی باشد که صلاح نباشد دیگران بخصوص افراد سواستفاده گر از آن مطلع شوند، بنابراین ممکن است در این میان حیثیت و آبروی اشخاص نیز در معرض خطر قرار بگیرد.
وی ادامه داد: تعداد افراد متخصص در زمینه تعبیر خواب بسیار اندک است و این کار اختصاص به داشتن تحصیلات خاصی ندارد، خداوند به برخی از افراد که ذوق و قریحه این کار را دارند عنایتی میکند و این توانایی را به آنها میدهد، در روایاتی هم آمده که اگر برخی افراد اقدام به ترک گناهان از جمله زنا کنند خداوند متعال قدرت تعبیر خواب را در اختیار آنان قرار میدهد، به عنوان مثال روایات گویای این امر هستند که حضرت یوسف هنگامی که از زنا پرهیز کرد خداوند توانایی تعبیر خواب را به ایشان عطا کرد یا ابن سیرین که خود را از مهلکه گناه ور کرد و خداوند به ایشان نیز یک عنایت ویژه کرد.
آیت الله شاه آبادی عنوان کرد: به افرادی که امر تعبیر خواب را بر عهده دارند توصیه شده که خوابها را تعبیر حسن کنند و فال و تعبیر بد درمورد خوابها به شدت نهی شده است، همچنین اگر تعبیر خوابی بد باشد و موجب آزار ذهنی فرد شده دستور است به خواب بیننده گفته شود که بگوید خیر است و برای دفع شر و بلایای پیش رو صدقه بدهد و یا قربانی ذبح کند.
وی افزود: زندگی انسان باید روال عادی خودش را طی کند، این که انسان تمام اوقات خودش را به تعبیر کردن خوابها اختصاص بدهد تمام زندگی وی برهم خواهد خورد، به عنوان مثال فردی را در ذهن خود متهم به دزدی میداند و با این فکر به خواب میرود و در خواب هم قرائنی را مشاهده میکند که بر این طرز فکر دامن میزند، این کار درنهایت موجب هتک حرمت دیگران میشود چه بسا که اشتباه و غلط هم باشد.
در هر حال، خواب و رویا در فرهنگ دینی ما جایگاه خاص خود را دارد که ما رااز بند شدن در خواب و رویا بر حذر می دارد و برخی از این امرو از جمله تعبیرات نیز به شکل تلنگری برای انجام بهتر وظایف خود در این دنیا چه از حیث سلبی و چه ایجابی مجاب تر می کند. پس به هیچ عنوان نباید در این امور متوقف شد و آن را به مثابه یک سری امور اصلی در نظر گرفت و از واقعیت ها دور شد.
انتهای پیام