حکم نماز و وضو با کاشت ناخن از نظر مراجع تقلید + حکم قرآن
آیا کاشت ناخن حرام است؟ بررسی حکم شرعی نماز و وضو با کاشت ناخن از نظر مراجع تقلیدی مثل آیت الله خامنه ای، مکارم شیرازی و ….

یکی از سوالاتی که این روزها زیاد مطرح می‌شود این است که آیا با ناخن کاشت که قابل برداشتن هم نیست می‌توانم نماز بخوانم یا نه؟ طبق نظر اکثر مراجع تقلید نماز با کاشت ناخن با نیت وضو و غسل جبیره مانعی ندارد با این حال باید نماز قضا بعد از رفع مانع خوانده شود.

آنچه در این مطلب خواهید خواند... عدم نمایش
احکام کاشت ناخن از نظر مراجع تقلید چیست؟
حکم کاشت ناخن از نظر آیت‌الله سیستانی
‎حکم نماز با کاشت ناخن از نظر امام خمینی (ره) ‏
حکم کاشت ناخن از نظر مرحوم آیت‌الله بهجت (ره) ‏
حکم کاشت ناخن مکارم شیرازی
حکم کاشت ناخن از نظر رهبری
‎نماز خواندن با ناخن کاشت از نظر آیت ‌الله صافی گلپایگانی
وضو جبیره برای کاشت ناخن از نظر آیت‌الله فاضل لنکرانی
نظر آیت‌الله نوری همدانی
نظر آیت‌ الله وحید خراسانی
احکام کاشت ناخن در قرآن

آیا کاشت ناخن نماز دارد یا خیر

احکام کاشت ناخن از نظر مراجع تقلید چیست؟

حکم کاشت ناخن از نظر آیت‌الله سیستانی

پرسش: حکم غسل و وضو با ناخن کاشته شده چیست؟ آیا می‌توان با ناخن کاشته شده غسل کرد و وضو گرفت؟ اگر این ‏طور است چگونه باید انجام شود؟ ‏

پاسخ: کاشت ناخن جایز نیست. چراکه مانع از رسیدن آب به اعضا در وضو و غسل و تیمم خواهد بود. (سایت آیت‌الله سیستانی، ‏سؤال و جواب‌ها، احکام وضو، مربوط به سؤالات بخش احکام وضو.) ‏بنابراین کسی که ناخن مصنوعی کاشته است برای خواندن نماز، باید آن‌ها را قبل از غسل و وضو از بدن جدا کند و در صورت ‏داشتن عسر و حرج (مشقت و سختی غیر قابل تحمل) باید نیت وضو و غسل جبیره‌ کند؛ و علاوه بر آن نیز باید تیمم نماید و ‏اگر با علم به این مسئله از ناخن مصنوعی استفاده کرده باشد احتیاط واجب آن است که بعد از برداشتن ناخن، قضای نماز‌های ‏خوانده شده را به جا آورد.

‎حکم نماز با کاشت ناخن از نظر امام خمینی (ره) ‏

پرسش: آیا کاشت ناخن نماز دارد؟

پاسخ: نماز خواندن با ناخن کاشته شده، به خودی خود اشکالی ندارد؛ ولی وضو که مقدمه نماز است و البته نمی‌شود بدون وضو نماز ‏خواند، باید صحیح باشد. بنابراین، کسی که ناخن کاشته است، یعنی ناخن چسبانده، وضویش صحیح نیست. در نتیجه، اگر با ‏وضوی باطل نماز بخواند، نمازش هم صحیح نیست. ‏

حال اگر خانمی ناخن کاشته و می‌خواهد نماز بخواند، باید برای وضو ناخن‌ها را بردارد. اگر به ‏طوری چسبیده که قابل برداشتن نیست یا با مشکلاتی همراه است، باید نیت وضو جبیره کند و با وضوی جبیره نمازش را ‏بخواند. در این صورت، نمازش صحیح خواهد بود. (امام خمینی، توضیح المسائل، شرط سیزدهم از شرایط وضو).

حکم کاشت ناخن از نظر مرحوم آیت‌الله بهجت (ره) ‏

پرسش: اخیراً افرادى که فاقد ناخن هستند، به وسیله پیشرفت علم پزشکى مى‌توانند ناخن مصنوعى بکارند. آیا وضو و غسل آن‌ها ‏صحیح است؟

پاسخ: شخصى که اصلاً ناخن ندارد و مى‌خواهد ناخن مصنوعى بکارد، آن ناخن جزو بدن او نمى‌شود، چون رشد و نموّ ندارد و ‏از اوّل چنین کاری جایز نیست، چون اضطرار ندارد؛ و در هر حال اگر کسى ناخن مصنوعى بکارد، وضو و غسلش صحیح نخواهد ‏بود و اگر این فعل در یکی از اوقات نماز انجام شود، ضایع نمودن امر واجب دانسته شده و اگر قبل از وقت نماز انجام شود، ‏خلاف احتیاط خواهد بود؛ در صورت کاشتن ناخن به هنگام وضو یا غسل اگر امکان بیرون آوردنِ آن نبود، باید در وضو و غسل ‏عمل به جبیره کند‎.‎

حکم کاشت ناخن مکارم شیرازی

پرسش: آیا کاشت ناخن مصنوعی که سطح ناخن را می‌پوشاند و قابل رشد است مانع وضو است؟ ‏

پاسخ: کاشت ناخن مانع رسیدن آب به عضو می‌شود و وضو و غسل با آن باطل است. (سایت آیت‌الله مکارم شیرازی، سؤال ۹) ‏

به نظر آیت‌الله مکارم کاشت ناخن در صورت ضرورت اشکال ندارد. در هر صورت اگر کسی ناخن مصنوعی بکارد، در صورت ‏امکان می‌بایست برای وضو و غسل ناخن مصنوعی را بردارد، اما اگر برداشتن آن ممکن نباشد یا موجب حرج و سختی غیر قابل ‏تحمل باشد، به صورت جبیره‌ای وضو و غسل را انجام دهد (یعنی باید روی ناخن مصنوعی دست‌تر بکشد) وضو و غسل صحیح ‏است. (آیت‌الله مکارم، استفتائات واحد پاسخ به سؤالات جامعةالزهرا، جزوه غسل، صفحه ۱۶ و ۱۸) ‏ همچنین از نظر ایشان ناخن کاشت زینت محسوب نمی‌شود و نیازی به پوشیدن ناخن کاشت شده در برابر نامحرم نیست.

حکم کاشت ناخن از نظر رهبری

پرسش: آیا غسل و وضو با ناخن کاشته شده صحیح است یا اشکال دارد؟ آیا کاشت ناخن نماز دارد؟ ‏

پاسخ: در صورت کاشت ناخن برای وضو و غسل باید مانع حتی با صرف هزینه، برطرف شود و در صورتی که برطرف ‏کردن آن ممکن نیست یا مشقت غیر قابل تحملی دارد باید وضو جبیره‌ای بگیرد‎.‎‏ و چنانچه می‌داند امکان برطرف‌کردن آن نیست و ‏یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد، در وقت نماز باید وضو یا غسل را انجام دهد سپس ‏مبادرت به این کار کند و وضو و غسل‌هاى بعدى را باید به‌صورت جبیره انجام دهد (یعنى با دست مرطوب مانع را مسح کند)؛ اما ‏در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌های بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و غسل جبیره باطل خواهد بود‎.

‎نماز خواندن با ناخن کاشت از نظر آیت ‌الله صافی گلپایگانی

پرسش: حکم وضو و غسل و خواندن نماز برای کسانی که ناخن می‌کارند چگونه است؟ ‏

پاسخ: کاشتن ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشکال دارد، ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده ‏باشد، در صورت امکان، پس از برداشتن ناخن باید وضو و غسل را به طور طبیعی انجام دهد و در صورت عدم امکان، با همان ‏حال وضو و غسل جبیره‌ای و احتیاطاً تیمّم هم انجام دهد. (پایگاه اطلاع رسانی آیت‌الله صافی). در چنین صورتی تیمم لازم و احتیاط واجب آن خواهد بود که بعد از برداشتن ناخن نماز‌های خوانده شده را قضا کند‎.

وضو جبیره برای کاشت ناخن از نظر آیت‌الله فاضل لنکرانی

پرسش: حکم وضو و غسل با ناخن مصنوعی چگونه است؟ آیا کاشت ناخن نماز دارد یا نه؟

پاسخ: اگر ناخن مصنوعی روی پوست دست یا ناخن چسبیده باشد باید بر طرف شود و در صورت عدم امکان حکم وضو و غسل جبیره را دارد.

نظر آیت‌الله نوری همدانی

پرسش: حکم وضو و غسل با ناخن مصنوعی که روی ناخن می‌کارند، چیست؟ در صورتی که ناخن مصنوعی قابل کندن نباشد، چطور؟

پاسخ: در مورد سؤال که چنین ناخنی قابل کندن نیست اگر ناخن مصنوعی در محل تیمم نباشد باید تیمم کند و اگر در مواضع تیمم باشد باید هم وضو و غسل جبیره‌ای انجام داده و هم تیمم کند. البته چنین عملی (کاشت ناخن) بدون ضرورت کار خلاف است، چون حائل است و مانع رسیدن آب به پوست می‌شود.

نظر آیت‌ الله وحید خراسانی

پرسش: حکم وضو و غسل با ناخن مصنوعی چگونه است؟

پاسخ: اگر در جای وضو و غسل چیزی چسبیده که برداشتن آن ممکن نیست یا موجب حرج (سختی) است بنا بر احتیاط واجب هم وضو یا غسل جبیره‌ای گرفته و هم تیمم نماید. (آیت‌الله وحید، توضیح المسائل، ص ۲۵۱، م ۳۴۴)، همچنین احتیاط واجب آن است که بعد از برداشتن ناخن نماز‌های خوانده شده را قضا کند.

احکام کاشت ناخن در قرآن

با توجه به اینکه کاشت ناخن پدیده جدیدیست بنابراین در قرآن حکمی برای آن نیامده اما در آیات مختلفی به احکام وضو اشاره شده است و تاکید برآن است که هنگام وضو و غسل آب به اعضای بدن برسد، بنابراین بهتر است، طبق اصول قرآن و نظر مرجع تقلیدتان مانع رسیدن آب به بدن (ناخن کاشت) را رفع کرده و سپس نماز بخوانید.

سخن پایانی

به نظر می‌رسد هر چند عمل کاشت ناخن به خودی خود اشکالی ندارد و زینت محسوب نخواهد شد، اما چنانچه مانع رسیدن آب برای انجام وضو و غسل ‏شود و در عین حال برداشتن آن در هنگام وضو یا غسل ممکن نباشد و یا همراه با مشقت باشد، جایز نیست. در این‌صورت می‌توان از جایگزین‌های کاشت ناخن مانند ناخن نمازی یا انگشتری و ناخن موقت استفاده کرد. این نوع ناخن‌های کاشت برای راحتی خانم‌های نمازخوان طراحی شده است و یا به شکل انگشتر یا با چسب موقت قابل استفاده است.