مدیر بازاریابی (Marketing Manager) یا مدیر مارکتینگ را این گونه به شما معرفی کنیم که اگر شما یک مدیر بازاریابی باشید، باید بهترین راهها را برای رشد و ترویج محصول، خدمات و برندتان پیدا کنید و آنها را به بهترین شکل ممکن به کار ببرید (البته به کمک زیر دستهایتان!).
تعریف مدیر بازاریابی
وبسایت Business Dictionary، مدیر بازاریابی را این گونه تعریف میکند:
مدیر بازاریابی، مدیریست که اصلیترین وظیفه او، مدیریت منابع بازاریابی یک محصول یا یک کسب و کار است. مدیر بازاریابی میتواند صرفا مسئول یک محصول یا خدمات باشد، و یا مسئولیت طیف وسیعی از کالاها و خدمات یک برند را به عهده بگیرد.
بنابراین، کسب و کارهای بزرگ (بر خلاف کسب و کارهای کوچکتر) میتوانند بیشتر از یک مدیر بازاریابی را استخدام کنند.
وظایف مدیر بازاریابی
از اصلیترین مشکلات مدیران بازاریابی این است که نمیدانند دقیقا چه وظیفهای دارند! پس بهتر است در ابتدا ببینیم که از یک مدیر بازاریابی باید انتظار چه کارهایی را داشت؟
بسته به شرکتی که در آن کار میکنید و همچنین بخشی که در آن شرکت مشغولید، میتواند وظایف شما تغییر کند.
کار شما میتواند شامل موارد زیر باشد:
تحقیق و بررسی روند بازار شناسایی بازارهای هدف و بهترین روشهای دسترسی به آنها تدوین استراتژیهای بازاریابی برای رسیدن به اهداف بازاریابی شرکت طراحی کمپین و بودجه بندی آنها نظارت و انجام هماهنگیهای لازم برای تولید پوستر، بروشور، بنر تبلیغاتی اینترنتی و… طراحی استراتژی رسانههای اجتماعی شرکت در همایشها، کنفرانسها و جلسات فروش نظارت بر روند اجرایی کمپینها از این بابت که همه چیز به موقع و به درستی اجرا شود. نظارت بر بودجه هزینه شده در کمپینها بررسی و تهیه گزارش درباره میزان اثربخشی هر کمپین مدیریت تیم مدیران (اجرایی) بازاریابی، و دستیارانشاناین ۶ وظیفه را هیچ وقت نباید فراموش کنید:
یک) به عنوان یک مدیر بازاریابی، شما باید بر تمامی فعالیتهای هر کمپین نظارت داشته باشید که از راستایشان خارج نشوند. دو) باید بتوانید نهایت مهارت و خلاقیت خود را برای ارتباط بهتر و بهتر با مشتری به کار بگیرید. سه) شما ممکن است مسئول چندین کمپین مختلف باشید و طوری تیم اجرایی آن را مدیریت کنید که مطمئن باشید کمپین را به موفقیت میرسانند. چهار) شما باید بتوانید با شرکت ها و موسساتی که به شما در تحقیقات بازار کمک میکنند رابطه برقرار کنید. پنج) باید بتوانید با استفاده از نتایج به دست آمده از تحقیقات بازار، راه حلهایی را برای افزایش بازخورد کمپینهای شرکتتان ارائه بدهید. شش) در نهایت، در پایان هر کمپین باید ارزیابی کنید که این کمپین تا چه توانسته که موفق باشد؟ و گزارش آن را تهیه کنید.ساعت کاری
معمولا از ساعت ۹ صبح تا ساعت ۱۷ میباشد. منتها باید آمادگی این را داشته باشید که در بعضی روزها، خارج از تایم اداریتان نیز در محیط کارتان باشید (مثلا در روزهای ابتدایی پیاده سازی یک کمپین).
در بسیاری از روزها ممکن است در شرکت نباشید و به ملاقاتهای حضوری، کنفرانسها یا مسافرتهای کاری بروید. البته تمام اینها بستگی به شرکتتان و قوانین آن دارد.
درآمد
درآمد مدیران بازاریابی بسیار متغیر است. بسته به شرکتی که در آن فعالیت میکنید میتوانید بین حداقل ۱.۵ میلیون تومان تا حتی ۲۰ میلیون تومان در ماه درآمد داشته باشید. البته مدیران بازاریابی معمولا دستمزدی تشویقی (Bonus) نیز دارند که بنا به ثمربخش بودن فعالیتشان در پایان هر ماه به آنها پرداخت میشود (که این مورد کاملا بستگی به شرکتی که در آن فعالیت میکنید (و انصاف مدیر عاملتان!) دارد).
شرایط استخدام به عنوان مدیر بازاریابی
معمولا به ۳ الی ۵ سال سابقه کار (به عنوان مدیر اجرایی بازاریابی یا دستیار مدیر بازاریابی) احتیاج دارید.
برای استخدام شدن به عنوان یک مدیر بازاریابی، خیلی بیشتر از این که مدرک دانشگاهی (و سایر مدارکی) که دارید مهم باشد، تجربه شما و مهارتهایی که دارید مهم است. حتی ممکن است شما بدون ارائه مدرک دانشگاهیتان، به عنوان مدیر بازاریابی در یک شرکت استخدام شوید، اما اگر در مهارتهای کاربردیتان ضعفهای قابل توجهی وجود داشته باشد، قید این شغل را بزنید!
نکته: کسانی که سابقه موفقی در مدیریت فروش یا مدیریت روابط عمومی (PR) داشته باشند نیز از شانس خوبی برای استخدام شدن به عنوان مدیر بازاریابی برخوردارند.
همیشه در حال یادگیری!
از شما به عنوان یک مدیر بازاریابی انتظار میرود که از همان ابتدا درباره مباحث بازاریابی و مدیریت، مهارتهای کافی را داشته باشید؛ منتها ممکن است کارفرمای شما، درباره محصولات یا خدمات شرکت، لازم باشد تا به شما مقداری آموزش جداگانه بدهد؛ که با بازار شرکت و محصولات آن بیشتر آشنا شوید.
یک مدیر بازاریابی باید همیشه به روز باشد؛ چرا که هر روز ابزارها و راهکارها و اتفاقات جدیدی در دنیای بازاریابی معرفی میشود. همیشه خودتان را با دورهها، همایشها و مقالات جدید، به روز کنید. به قول جملهای معروف که میگفت:
هیچ وقت یاد گرفتن را متوقف نمیکنم، چون زندگی هیچ وقت یاد دادن را متوقف نمیکند!
حالا شما به جای «زندگی»، کلمه «بازار» را قرار دهید!
۱۲ مهارت مورد نیاز برای مدیران بازاریابی
مدیر بازاریابی باید این ۱۲ مهارت را داشته باشد:
مهارت سخنوری علاوه بر مهارت سخنوری، باید قلم خوبی نیز داشته باشد. خلاقیت بالا مهارت در برنامهریزی توانایی رهبری یک تیم کاریزمای بالا (حرفش برو داشته باشد!) اعتماد به نفس در فروش و مذاکره توانایی کار کردن زیر فشار Deadlineها و محدودیتهای زمانی قدرت توجه به جزئیات مهارت در بودجهبندی، داشتن شمّ اقتصادی (به صرفه تر بودجه خرج کند!) تسلط به زبان انگلیسی آشنایی به زبانهای دیگر (از جمله آلمانی) میتواند کمک قابل توجهی برای شما داشته باشد.کجا استخدام خواهم شد؟
در اولین حالت شما ممکن است توسط یک آژانس بازاریابی یا آژانس مشاوره استخدام شوید و در حالت دوم، میتوانید در بسیاری از کسب و کارها (از انواع استارت آپهای اینترنتی بگیرید تا صنایع شیر پگاه و ایرانسل و ایران خودرو…!)
برای یافتن شرکتی مناسب که در آن به عنوان مدیر مارکتینگ استخدام شوید، می توانید به وبسایتهایی
چون Linkedin، Jobinja و Iran Talent مراجعه کنید.
منبع: http://www.modir.tv