اگر یک بازاریاب باشید ممکن است در طول دوره کارتان روزهایی را تجربه کرده باشید که از فرآیند تکراری کارتان خسته شده باشید؟! در این مقاله قصد داریم روشهایی را برای جلوگیری از خستگی روحی در بازاریابی را معرفی کنیم.
به گزارش آلامتو و به نقل از ibazaryabi.com؛ همانگونه که میدانید محصولات همهی کسب و کارها محصولات هیجانانگیزی نیستند که مزیت رقابتی بالایی داشته باشند. تا رسانههای مختلف با کمال میل بخشی از فرآیند بازاریابی آنها را به عهده بگیرند. از این رو به کارگیری خلاقیت در ارائه خدمات یا تولید محصول میتواند به نوبهی خود بخشی از مزیت رقابتی را تامین کند و رسانههای مختلف با آغوش باز بازاریابی این محصولات را بر عهده گیرند. این خلاقیت علاوه بر مرحله تولید محصول میتواند وارد فرآیند بازاریابی شود و از این طریق مخاطبان را تحت تاثیر قرار دهد.
به عنوان مثال انبارداری صنعتی را در نظر بگیرید. در انبارداری صنعتی ساختمان انبار مانند جعبه بزرگی است که اتاقهای مربوط به محصولات صنایع مختلف مانند جعبههای کوچکتر داخل آن قرار گرفتهاند. بنابراین در ظاهر هیچ خلاقیت و هیجانی در آن وجود ندارد. اما وقتی جنگ انبارداری به یکی از محبوبترین برنامههای تلویزیونی تبدیل شود توجه میلیونها بیننده را به خود جلب میکند و خود به خود به موضوع داغی تبدیل خواهد شد.
به عنوان مثال دیگر شرکت لوسید چارت ( Lucidchart) که تولیدکننده پلت فرم ترسیم فلوچارت مبتنی بر ابر است را در نظر بگیرید. همانگونه که میدانید نمودار فلوچارت بیشتر مورد توجه مهندسانی قرار میگیرد که در مسائل کاری خود با آن مواجه میشوند. بنابراین تیم بازاریابی این شرکت به منظور پیشبرد استراتژیهای بازاریابی و فروش نرمافزار ترسیم فلوچارت تولید شده باید طرز تفکر مردم را در مورد رسم این نمودار تغییر میدادند. از این رو کاربرد فلوچارت را وارد بازیهای محبوب و پرطرفداری مثل جنگ ستارگان، فوتبال فانتزی و اژدها و سیاه چال کردند. این استراتژی باعث شد که بسیاری از سایتهای معتبر مطالبی در این زمینه منتشر کنند و کمپین بازاریابی این شرکت با موفقیت پیش رفته و در عرض هفت ماه بیش از دو میلیون بازدید داشته باشد. این استراتژی جایزهی بازاریابی یوتا را نیز ازان خود کرد.
چگونه به کمک خلاقیت از خسته کننده شدن فرآیند بازاریابی جلوگیری کنیم؟
بنابراین با توجه به آنچه که تا کنون گفته شد برای جلوگیری از خسته کننده شدن فرآیند بازاریابی محصولاتی که مزیت رقابتی زیادی ندارند باید به نکات زیر توجه کرد:
فراتر از محصول خود فکر کنید
برای موفقیت فرآیند بازاریابی باید استراتژی بازاریابی خود را فراتر از محصولات تدوین کنید. ایدههای خلاقانه و جذابی که بتوانند محصول شما را به شکل گستردهای وارد جنبههای دیگری از زندگی مردم کنند کمک به سزایی در پیشبرد فرآیند بازاریابی داشته باشند. درگیر کردن محصول با رویدادهای مختلف و تولید محتوای جنجالی یکی از ایدههای خلاقانه برای فرآیند بازاریابی است. این کار میتواند تاثیر مثبتی بر شناخته شدن محصولات شرکت شما نیز داشته باشد.
برای موفقیت در فرآیند بازاریابی خود فراتر از محصول فکر کنید.
مردم را درگیر فرآیند بازاریابی خود کنید
برای درگیر کردن مردم در فرآیند بازاریابی محصول باید از علایق و سلایق آنها مطلع باشید. هر چند تیم بازاریابی اطلاعات زیادی در مورد مخاطبان دارد اما اطلاعات یک متخصص تولید محتوا فراتر از از این اطلاعات خواهد بود. استفاده از تیترهای عامه پسند و پرداختن به مسائلی که مردم به آنها علاقه بیشتری دارند میتواند دایرهی مخاطبان شما را افزایش داده و به موفقیت فرآیند بازاریابی شما منجر شود. بنابراین برای موفقیت در فرآیند بازاریابی خود سعی کنید از افراد متخصصی که همواره با مردم در ارتباط هستند کمک بگیرید.
اهداف کمپین بازاریابی خود را فراموش نکنید
هر کمپین بازاریابی دو هدف را دنبال میکند: اول این که به کمک ایدههای خلاقانه طرز فکر مردم را در مورد محصول مورد نظر تحت تاثیر قرار دهد. دوم این که علاوه بر افزایش ترافیک وب سایت به جمعآوری اطلاعات بپردازد. اطلاعات تماس و آشنایی با علایق مخاطبان میتوانند در پیشبرد فرآیند بازاریابی به تیم بازاریابی شما کمک کنند.
جمع آوری اطلاعات مشتریان یکی از اهداف اجرای کمپین های بازاریابی است.
نتیجهگیری
خلاقیت تیم طراحی محصول و بازاریابی کسب و کارهایی که به تولید محصولاتی با مزیت رقابتی پایین میپردازند از عوامل تعیین کننده موفقیت این کسب و کارها است. بنابراین استفاده از ایدهها و روشهای خلاقانه کمک زیادی به پیشبرد فرآیند بازاریابی این کسب و کارها خواهد کرد.