داشتن ارتباط موثر با مشتری علاوه بر جلب رضایت هرچه بیشتر مشتری میتواند باعث افزایش اعتبار کسب و کار شما نیز شود پس سعی کنید مهارتهای برقراری ارتباط با مشتری خود را تقویت کنید.
به گزارش آلامتو و به نقل از ibazaryabi.com؛ ارتباط با مشتری یکی از مهمترین بخشهای هر کسب و کاری است. به همین دلیل وجود ضعف در بخش ارتباط با مشتری پیامدهای سنگینی برای صاحبان کسب و کار خواهد داشت. برای روشن شدن این موضوع تصور کنید که در کسب و کار خود مراحل طراحی و تولید محصول، بازاریابی و تبلیغات و جذب مشتری بالقوه را پشت سر گذاشته باشید. پس از طی این مراحل نوبت به تبدیل مشتری بالقوه به مشتری بالفعل فرا میرسد. اینجاست که اهمیت برقراری ارتباط سازنده و اثربخش با مشتری آشکار میشود. بنابراین افرادی که به عنوان مسئولان برقراری ارتباط با مشتری انتخاب میشوند باید مهارتهای ارتباطی و اجتماعی بالایی داشته باشند. از این رو یک مدیر موفق با بررسی عوامل مختلف مناسبترین فرد را برای این کار در نظر میگیرد. زیرا حیاتیترین بخش کسب و کار که میتواند منجر به فروش و سودآوری برای سازمان شود بخش ارتباط با مشتری است. از این رو مسئول ارتباط با مشتری باید مهارتهای خاصی را در خود تقویت کند که در ادامه به بررسی این مهارتها میپردازیم.
مهارتهای برقراری ارتباط با مشتری:در ارتباط با مشتریان وقفه ایجاد نکنید
تاخیر و یا ایجاد وقفه در ارتباط با مشتری تاثیر روانی منفی بر ذهن مخاطب دارد. بنابراین فردی که به عنوان مسئول ارتباط با مشتری در نظر گرفته میشود باید برنامه منسجمی داشته باشد. به علاوه حفظ ارتباط با مشتریان وفادار و ارائهی پیشنهادها و بستههای ویژه به آنها با ایجاد حس همدلی به ماندگاری نام برند در ذهن مشتری کمک میکند. به یاد داشته باشید که پاسخگویی سریع و توجه به نیازهای مشتریان از مهمترین مهارتهایی است که مسئولان روابط عمومی و ارتباط با مشتریان باید به آن توجه کنند.
شنوندهی خوبی باشید
مطمئنا هنگام صحبت با برخی از افراد در موقعیتی قرار گرفتهاید که احساس کنید هیچ توجهی به صحبتهای شما نمیشود. این امر تاثیر روانی بسیار بدی بر روی گوینده دارد. بنابراین برای برقراری ارتباط اثربخش با مشتری بهتر است شنوندهی خوبی باشید. یعنی با استفاده از جملاتی به گوینده نشان دهید که به سخنان او ارزش قائل هستید و تمام حواستان به صحبتها و نیازهای او است. به یاد داشته باشید که در ۹۰ درصد مواقع تصمیمگیری احساسی منجر به خرید محصول توسط مشتریان میشود نه تصمیمگیری منطقی. به بیان دیگر مستمع صاحب سخن را بر سر ذوق آورد. تقویت مهارتهای برقراری روابط اجتماعی اثربخش و توجه به نکات روانشناسی از مهمترین عواملی است که در بخش بازاریابی و فروش کسب و کارها مورد توجه قرار گیرد.
سوالات واضح بپرسید
قدرت کنترل مکالمه و برقراری ارتباط اثربخش از مهمترین مهارتهای جذب مشتری است. بنابراین افرادی در برقراری ارتباط با مشتری موفق هستند که قدرت کنترل مکالمه را داشته باشند و سبب جلب اعتماد مشتری شوند. مطمئنا پرسش و پاسخ مهمترین بخش جمعآوری اطلاعات از مشتریان است. بنابراین بهتر است سوالات واضح و مفیدی حین مکالمه مطرح شود. زیرا طرح سوالات بیربط و گیج کننده باعث میشود که مشتری از ادامه ارتباط منصرف شود. همچنین به عنوان یک فرد موفق و کار بلد به هیچ عنوان از کلماتی مانند “نمیدانم” استفاده نکنید. شما به عنوان مسئول ارتباط با مشتری باید همه چیز را بدانید و بتوانید پاسخگوی سوالات مشتریان خود باشید.
دانش فنی خود را در زمینه فعالیت خود افزایش دهید
در هر زمینهای که فعالیت میکنید باید دانش فنی کافی در ارتباط با محصولات و خدمات کسب و کار خود داشته باشید. زیرا بسیاری از مشتریان شما افراد متخصص و کار بلدی هستند که از اصطلاحات تخصصی استفاده میکنند. بنابراین فردی که به عنوان مسئول ارتباط با مشتری فعالیت میکند باید دانش فنی کافی برای ارائه اطلاعات مورد نیاز به مشتریان را داشته باشد. البته لازم به ذکر است که گاهی نیز مشتریان شما هیچ اطلاعاتی در زمینه فعالیت شما ندارند و هدف از تماس آنها جمعآوری اطلاعات و آشنایی با خدمات شما است. در اینگونه موارد یک فرد حرفهای باید با طرح سوالاتی میزان دانش و اطلاعات فرد را تخمین بزند. پس از آگاهی از میزان اطلاعات در زمینه فعالیت میتواند ارتباط اثربخشی با او ایجاد کند.
فردی که در زمینه مسئول ارتباط با مشتری فعالیت میکند باید دانش فنی کافی برای ارائه اطلاعات مورد نیاز به مشتریان را داشته باشد.
نقاط قوت کسب و کار خود را در ابتدا بیان کنید
در حالت کلی مشتریان تمایل دارند در ابتدای تماس خود با کسب و کارها در مورد خدمات و نقاط قوت آنها اطلاعاتی به دست آورند. بنابراین هنگام برقراری ارتباط با مشتری بهتر است پس از آگاهی از نیازها و ارائه یک سری اطلاعات کلی بهتر است سراغ نقاط قوت و ویژگیها و خدمات منحصر به فرد شرکت خود بروید. زیرا این مرحله از ارتباط تاثیر بسیاری در شکلگیری ذهن مخاطب نسبت به برند شما دارد. بنابراین به عنوان یک فرد حرفهای بهتر است مشتری را متقاعد کنید که در تماس با شما بهترین گزینه را انتخاب کرده است.